"A MAPPA: Újra és újra belelapozok, aztán olvasom a MAPPÁT, ezt a remekül szerkesztett, ötletekben elképesztően gazdag feladatbankot, és elkezdem érzékelni, milyen hihetetlen energiából, tapasztalatból, kreativitásból született.”
(Kereszty Zsuzsa ny. docens, ELTE-TÓK)
Tematikus kérdőívek:
► | A Nat módosításával kapcsolatos elvárásokról |
► | A tanítók módszertani felkészültségéről |
► | Konzultáció az iskoláról |
ÚJ - Olvasói kérdőívünk letölthető ide kattintva: http://tanitonline.hu/uploads/2907/olvasói_kérdőív_kész.docx
Kérdéseinket folyamatosan frissítjük, de egy-egy új szavazás indításával az előzőeket sem zárjuk le annak érdekében, hogy bárki, bármikor véleményt formálhasson a régebbiekről is. Legyél partnerünk Te is a közös nevezők keresésében és megfogalmazásában! Fogalmazd meg Te is azokat a szakmai kérdéseket, amelyekről szeretnéd megtudni kollégáid véleményét! Várjuk javaslataidat a tanito@sprintkiado.hu címen. Valamelyik kérdéshez bővebb hozzászólást fogalmaztál meg? Küldd el ezt is, hogy közzétehessük a honlapunkon!
(Bővebben...)
Szakmai kérdésekről őszintén beszélni? A tanterem zárt ajtaja mögött szakemberként mindannyian magányosak vagyunk. Akkor és ott, az adott pillanatban egyedül kell döntenünk, s ez így van rendjén. Nem érzed néha úgy, hogy csak a saját levedben fősz a felmerülő problémákon töprengve? Hogy a sikerrel kecsegtető megoldást nagyon nehéz megtalálni egyedül, s milyen jó volna, ha nem is egy konzíliumot összehívni, de legalább őszintén beszélni valakivel… Sokat, sokkal többet kellene egymással beszélgetnünk módszertani kérdésekről.
Mondd el a véleményedet! Osszuk meg egymással a véleményünket! Fontos, hogy lássuk és láttassuk, melyek azok a szakmai kérdések, amelyekről hasonlóan vélekedünk attól függetlenül, hogy melyik településen, milyen fenntartású és milyen tanulói összetételű intézményben dolgozunk.
Közös nevezők nélkül kiszolgáltatottak vagyunk Közös nevezők nélkül mi, tanítók, egy szakma képviselőiként csak jelentéktelenek és kiszolgáltatottak maradhatunk, annak ellenére, hogy jól tudjuk, épp mi vagyunk azok, akik hosszú időre, akár végérvényesen befolyásolhatjuk gyermekeink sorsát. Mi vagyunk azok, akik a tanuláshoz, ismeretszerzéshez való viszonyukat, a különböző tevékenységek iránti érdeklődésüket és önbizalmukat alapvetően meghatározzuk.
Ameddig mi magunk nem egy szakma képviselőiként tekintünk önmagunkra, addig sem a társadalomtól, sem a mindenkori politikusoktól nem várhatjuk, hogy bizalommal és elismeréssel tekintsenek a munkánkra.
| Tudtad, hogy elkészült a MAPPA (www.amappa.hu), amivel néhány kattintással összeállíthatod a differenciált képességfejlesztésre alkalmas feladatsorokat? |
| |
| Az életkori sajátosságok figyelbevételével alsó tagozaton naponta maximum mennyi lehetne a tanórai munkára és házi feladat elkészítésére együttesen fordítható idő? |
| |
| Egyetértesz azzal, hogy a magyar közoktatás korszerűsítése csak a társadalom nyomására, a pártpolitikai érdekeken való felülemelkedés kikényszerítésével érhető el? |
| |
| Méltányosság, felkészült és megbecsült pedagógusok, korszerű pedagógiai módszerek és infrastruktúra — Mennyi esélyt látsz a 2030-ra felvázolt kormányzati jövőkép megvalósulására? |
| |
| Segítené a napi felkészülésedet egy olyan online feladatbank, amiből néhány perc alatt összeállíthatnál differenciált képességfejlesztésre alkalmas feladatsorokat? |
| |
| Mit gondolsz a Tanító megszűnéséről? |
| |
| Alsó tagozaton mire érdemes használni a nyakunkba szakadt távoktatást ? |
| |
| Kinek a felelőssége a közoktatás korszerűsítése? |
| |
| Sikerült, amit annak idején még közösen elterveztünk? Gyermekközpontú, a gyerekek szükségleteit a korábbinál sokkal inkább szem előtt tartó iskolákat, pedagógiai gyakorlatot szerettünk volna megvalósítani. Ezt ígértük…, mindannyian. |
| |
| Mi az iskolai nevelés legfőbb feladata: a társadalmilag vagy egyénileg eredményes magatartás kialakítása? |
| |
| Jó, hogy van a pedagógusnap? |
| |
| A gyerekek túlterheltsége szubjektív, a valós adatokkal nehezen vagy egyáltalán nem alátámasztható sztereotípia? |
| |
| Jó ötlet, hogy a kitűnő tanulók idén is ingyen utazhatnak a budapesti Gyermekvasúton? |
| |
| Tapasztalataid szerint miyen típusú problémák aránya nőtt leginkább az utóbbi években? |
| |
| A legutóbbi évtizedben nőtt az atipikus fejlődést mutató gyerekek aránya? |
| |
| Pedagógus és szülő között milyen viszony kialakítása volna kívánatos? |
| |
| Az MTA elnöke szerint „az utolsó pillanatban vagyunk, hogy tegyünk valamit az oktatás érdekében”. Szerinted is ilyen nagy a baj? |
| |
| Van olyan alapvető módszertani kérdés, amiben a tanítói szakma közös nevezőre jutott, így abban egységesnek nevezhető szakmai álláspontot tudnánk képviselni? |
| |
| Milyen szerepe van a játéknak az iskoláskor kezdő szakaszában? |
| |
| Mi jelent nagyobb veszélyt az alsó tagozaton? |
| |
| Mi az alsó tagozat legfontosabb feladata? |
| |
| Tapasztalataid szerint mi a jellemző: csak indokolt esetben sorakoztatjuk a gyerekeket? |
| |
| Hogyan üljenek a gyerekek óra elején? |
| |
| Indokolt megszüntetni a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő diákok (BTMN) osztályzás alóli felmentésének lehetőségét? 2. |
| |
| Indokolt megszüntetni a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő diákok (BTMN) osztályzás alóli felmentésének lehetőségét? |
| |
| Szükség volna egy előkészítő év bevezetésével 9 évfolyamosra bővíteni az általános iskolát? |
| |
| Mi a legfőbb bűne a Mindenki című film pedagógusának? |
| |
| A gyerekek önállóságra nevelése és problémamegoldó gondolkodásuk fejlődése érdekében végzett tevékenységünk általában megfelelő? |
| |
| A puskázás mennyire jellemző a magyar iskolákban? |
| |
| A szülők és gyerekek többsége a megfelelőnek tartott osztályzat vagy tudás megszerzését tartja fontosabbnak? |
| |
| A félévi bizonyítványok a Te iskoládban reális képet adnak a gyerekek iskolai teljesítményéről? |
| |
| A valamennyi tanuló fejlődését támogató, hatékony tanulásszervezés megvalósításához a külső vagy belső feltételek hiányoznak inkább? |
| |
| A feltételek rendelkezésre állnak a tanítók többsége számára a valamennyi tanuló fejlődését támogató tanulási folyamat tervezéséhez és irányításához? |
| |
| Mit érthetünk differenciáláson a pedagógiai munkában? |
| |
| Kaphatnak több szerepet a tanulók az oktatási folyamat alakításában, akár még a szervezési módok megválasztását is befolyásolhatják? |
| |
| Mennyire befolyásolhatják a tanító módszerei a tanulók motivációs szintjét? |
| |
| Mekkora a tanulói motiváció jelentősége a tanulás hatékonysága szempontjából? |
| |
| Kötetlen, szabad beszélgetésre szükséges napi szinten időt tervezni a tanítás részeként? |
| |
| A tanítók munkája nem igényel éppoly magas szintű szakmai felkészültséget, mint a tanároké, ezért indokolt minőségi különbséget tenni közöttük? (Lásd: felvételi ponthatárok, a képzés színvonala, bérezés.) |
| |
| A tanítás minősége, a tanító módszertani felkészültsége befolyásolhatja a tanuló fejlődését olyan mértékben, mint a családi háttér? |
| |
| Meseolvasásra muszáj időt szakítanunk a tanórák részeként? |
| |
| A tanítók óraterveit általánosságban mennyire határozza meg a tanulók egyéni szükségleteihez való alkalmazkodás igénye? |
| |
| A csak aranyérmet értékelő magyar szurkolói attitűd összefügg az iskoláinkban tapasztalható hagyományos, csak a klasszikus jó tanulót (jól számol, szépen olvas és még csendes is) becsülő értékrenddel? |
| |
| A 30 perces tanórák bevezetése elegendő változtatás az 1-2. osztályosok terhelésének optimalizálása érdekében? |
| |
| Szerinted pedagógiai szempontból meggyőzően indokolható, hogy a vizuális kultúra tantárgyban nyújtott teljesítményt osztályzással értékeljük? |
| |
| Indokolt, hogy alsó tagozaton átlagosan a teljes magyar óraszám 18,3%-át, összesen 153 nyelvtanórát tartunk? |
| |
| Melyik tantárgy óraszámát kellene csökkenteni az alsó tagozaton? I. (További válaszlehetőségek a II. kérdőíven.) |
| |
| Melyik tantárgy óraszámát kellene csökkenteni az alsó tagozaton? II. |
| |
| Indokolt-e különbséget tenni a tanultak felidézésére fókuszáló tanulásirányítási szemlélet és a gyakorlatorientált, problémamegoldásra koncentráló szemlélet között? |
| |
| Mi a legfőbb szerepe a pontozásnak (jutalommatricáknak, pecséteknek) az 1-2. évfolyam tanítói munkájában? |
| |
| Tapasztalataid szerint a beiskolázás szabályainak módosítása óta változott az iskolaéretlen 1. osztályosok száma? |
| |
| A matematika tanmeneted ütemezése, előírt időkeretei megfelelnek a saját osztályod optimális haladási tempójának? |
| |
| Milyen keretek között kellene megvalósítani a mindennapos éneklést? |
| |
| Mi a célravezető reakció folyamatosan ismétlődő magatartási probléma esetén? |
| |
| Mit várjunk el az 1. osztályos gyerekektől az ebédlőben? |
| |
| A Te iskoládban a gyerekek ebédeléséhez sikerül biztosítani a megfelelő körülményeket (optimális időpont, elegendő időtartam)? |
| |
| A következő tankönyvi szöveg módszertanilag helyes vagy hibás? "A 10+10 szorzásként röviden leírható így: 2*10" |
| |
| 1-2. évfolyamon maximum mennyi lehetne a tanórai munkára és házi feladat elkészítésére együttesen fordítandó idő? |
| |
| Az 1-2. évfolyamos gyerekek heti tanítási óraszámát |
| |
| Munkád hatékonyságának növeléséhez az alábbiak közül mi járulhatna hozzá leginkább? 2. |
| |
| Az alábbiak közül mi járulhatna hozzá munkád hatékonyságának növeléséhez? 1. |
| |
| A tanító szempontjából mit tartasz a legnehezebb feladatnak a tanórákon? |
| |
| Mi a véleményed a gyerekek egyéni haladási tempójának figyelembevételéről? |
| |